“Ulaştırma 2053” Körfez Lojistik Çalıştayı açılış programı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Sayın Adil Karaismailoğlu’nun teşrifleri ve Vali Seddar Yavuz’un katılımlarıyla gerçekleştirildi.
Kocaeli Kongre Merkezinde gerçekleşen çalıştaya; Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Sayın Adil Karaismailoğlu ve Vali Seddar Yavuz’un yanısıra, Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Doç. Dr. Tahir Büyükakın, Kocaeli Üniversitesi Prof. Dr. Sadettin Hülagü, Gebze Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Muhammed Hasan Aslan, Gölcük Kaymakamı Cengiz Karabulut, İl Emniyet Müdürü Veysal Tipioğlu, ilçe belediye başkanları, Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Balamir Gündoğdu, Ulaştırma ve Alt YAPI Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanı Yunus Emre Ayözen, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdür Yalçın Eyigün, Kocaeli Sanayi Odası Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, Deniz Ticaret Odası Başkanı Vedat Doğusel, Kent Konseyi Başkanı Ali Korkmaz, Kocaeli Bölge Liman Başkanı Erol Emekçi, siyasi parti temsilcileri, Organize Sanayi Bölgelerinin temsilcileri ile çok sayıda davetli katıldı.
Program Çalıştay ile ilgili tanıtım filminin izlenmesinin ardından Kocaeli Sanayi Odası Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Doç. Dr. Tahir Büyükakın’ın açılış ve selamlama konuşmaları ile devam etti.
Lojistik Çalıştayının ilimizde yapılmasından büyük mutluluk duyduğunu belirterek sözlerine başlayan Vali Seddar Yavuz yaptığı konuşmalarında; Öncelikle böylesi bir Lojistik Çalıştayının ilimizde yapılmasını sağlayan Sayın Bakanımıza, katkı sunan Büyükşehir Belediye Başkanımıza, tüm kurum ve kuruluşlarımıza en derin sevgi ve saygılarımı arz ediyorum. Kocaeli bilim, sanayi ve teknoloji üssü olduğu kadar, aynı zamanda bilişim ve inovasyon merkezidir. Bu şehrin başka bir gözle ele alınması, irdelenmesi ve önümüzdeki süreçte nasıl bir yol izlenebileceği konusunda gerekli çalışmaları yapmak uluslararası rekabetteki gücümüzü de arttıracaktır. Nitekim geçen yıl Kocaeli gümrüklerinden yapılan toplam dış ticaret hacmi 93,5 Milyar Dolar’a ulaştı. Öteden buyana ulaşım yollarına hakim olmak devletler arasında önemli bir rekabet alanı olarak da ortaya çıkmıştır. Yaşanılan olaylardan çıkarıyoruz ki; mal ve hizmet üretmek kadar bunları kısa sürede pazara ulaştırmak, diğer taraftan da maliyetleri en aza indirmek önemli. Kıyasıya bir rekabet devam ediyor dünyada. Kendimize avantaj sağlayabilmek için de mutlak suretle maliyetlerimizi aşağıya çekmek gerekiyor. Bu nedenle lojistiği çok iyi yönetmeliyiz. Lojistik köy kurulması noktasında Kocaeli’nin çok müsait ve uygun olduğunu değerlendiriyoruz. Herkes Kocaeli’de sanayinin çok yeterli olduğunu belirtip daha fazla sanayi olmasın istiyor. Kocaeli coğrafi açıdan kritik pozisyonu vesilesiyle tarih boyunca önemli bir şehir oldu zaten. Sanayi kuruluşlarına yapmayın desek de sanayi kuruluşları burayı tercih etmeye devam edecek. Dolayısıyla bizim burada bir şeye karşı olmaktan çok bu talebi nasıl karşılayabileceğimize, çevreyi nasıl koruyabileceğimize, rekabet gücümüzü nasıl daha iyi yönetebileceğimize bakmamız ve bu doğrultuda üretilen bu mal ve hizmetleri nasıl pazara ulaştırabileceğimizi, iş güvenliğini nasıl sağlayabileceğimizi de tartışmamız gerekiyor. O nedenle şehrimizin bu önder, lider konumunu devam ettirebilmesi bütün kurum ve kuruluşlarımızın bu alana odaklanmasından geçiyor. Sadece Kocaeli olarak değil, İstanbul, Tekirdağ bölgesinden gelen tüm araçların geçiş noktası burası. Kuzey Marmara otoyolundan sonra ne kadar büyük rahatlamanın olduğunu en iyi Kocaeliler bilir. Benim Kocaeli’de göreve başladığım ilk zamanlar yollarımızda inanılmaz bir araç trafiği ve sıkıntılar vardı. Ama şuanda Kuzey Marmara Otoyolu büyük ölçüde bize nefes aldırdı. Türkiye Cumhuriyeti Devleti Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde son 20 yılda ulaşım alanında çok büyük devrimler gerçekleştirdi. Ama hepimizin bildiği gibi değişim ve gelişim süreklilik arz etmelidir. O yüzden de biz değişime devam edeceğiz ve daha fazla yatırım yapacağız. Sayın Bakanımıza bu çalıştayın ilimizde düzenlenmesi ve Kocaeli özelinde Marmara’nın da ele alınması konusundaki iradesi, katkısı vesilesiyle minnet ve şükran duygularımı ifade ediyor, saygıyla selamlıyorum.” diyen Vali Yavuz Çalıştayın hayırlı olması temennisinde bulundu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Sayın Adil Karaismailoğlu ise programda yaptığı konuşmalarında; “Ulaştırma 2053 “Körfez Lojistik Çalıştayı”nın açılışında sizlere hitap etmekten mutluluk duyuyor, sizleri saygıyla selamlıyorum. Bildiğiniz gibi buraya Batı Karadeniz’de selden etkilenen bölgelerden geldik. Ekiplerimiz durmaksın çalışmalara devam ediyor. Selin etkilerini en kısa sürede silmek için vatandaşlarımızla omuz omuza çalışıyorlar. Bu vesileyle bölgedeki vatandaşlarımız olmak üzere tüm ülkemize geçmiş olsun diyoruz.
Tüm Adımlarımız İçin Pusulamız “2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı”
Türkiye’nin öneminin her geçen gün arttığını belirten Sayın Bakan; Lojistik sektörü; günümüzde gittikçe daha da entegre hâle gelen dünya ekonomisinin ve uluslararası ticaretin temel yapı taşıdır. Küreselleşen dünyada, 1,6 Milyar insanın yaşadığı, 38 Trilyon Dolar Gayrisafi Millî Hasıla ve 7 Trilyon dolarlık ticaret hacminin olduğu bir coğrafyanın merkezinde olan Türkiye’nin önemi her geçen gün artıyor. Çünkü ülkemiz, üç kıtayı birbirine bağlayan, iki önemli deniz havzasının ortasında, çok değerli jeostratejik ve jeopolitik konuma sahip. Bu gerçekler ışığında, Türkiye’mizde dünyayla olan çok modlu ulaşım bağlantılarını sağlarken, uluslararası koridorlar oluşturarak kıtalar arasında kesintisiz ve kaliteli ulaşım altyapıları tesis ediyor. Bu kapsamda ana hedefimiz olan lojistik süper güç olma yolunda ilerliyoruz. Tüm adımlarımız için pusulamız ise “2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı”. Dünyadaki dönüşümlerin baş döndürücü hızına hepimiz şahidiz. Gayemizse buna ayak uydurmak değil, dönüşümün önünde yer alarak geleceğe hazırlıklı olmaktır. Bu bilinçle yalnızca bugünü değil, 30 yıl sonrasının Türkiye’sini, çocuklarımızın refah ve aydınlık ülkesinin altyapısını planlamak için çalışmalarımıza şimdiden başladık. Bu planlarımızda, Körfez’imizin anahtarı, ülkemizin değeri Kocaeli’mizin sunduğu katkıyı çok önemsiyoruz. Her geçen gün büyüyen ve gelişen ticaret ağıyla Kocaeli, farkını ortaya koymaya devam ediyor. Bu yılın Mayıs ayında ülkemizdeki en fazla yük elleçlemenin gerçekleştirildiği Kocaeli Limanı’mızda, Ocak-Mayıs 2022 döneminde elleçlenen konteyner miktarında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3,5 artış kaydedilmesinden dolayı emeği geçen herkesi kutlamak istiyorum. Demiryolu ve Karayollarının birleştiği, limanlarıyla deniz ticaretinin etkin olduğu Kocaeli, Osmangazi Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu ve İstanbul-İzmir Otoyolu ile ulaşım ve ticaretin nabzının attığı merkezdir. İmalat sanayi bakımından ülkemizin en önde gelen illeri arasındaki Kocaeli’de düzenlediğimiz bu önemli Çalıştay, değerli sonuçlarıyla kıymetli bir veri sağlayacak ve planlamalarımıza yol gösteren olacaktır. Çalıştayımızda; ulaşım yatırımları, lojistik merkezlerimiz ulaşım modlarının entegrasyonu, lojistik maliyetlerin düşürülmesi, çevreci enerji kullanımı ve emisyonun düşürülmesi gibi çok kritik konular masaya yatırılacak. Ulaşım ve Altyapı Politikamızın en önemli odağı lojistiğin; ülkemizin, yatırım, istihdam, üretim ve ihracatına etkilerini ele alacağız. Çalıştaya ev sahipliği yapan Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı’na, Sayın Valimize, tüm kamu kurumlarıyla birlikte bakanlığımızın temsilcilerine huzurlarınızda teşekkür ediyorum.
Dünyayı; Türkiye’ye Bağlama Gibi İddialı Hedefimize Emin Adımlarda İlerliyoruz
Son 20 yılda yaptıklarının hedeflerine her geçen gün yaklaştıklarının bundan sonra da yapacaklarının en büyük kanıtı olduğunu belirten Sayın Bakan; Bir kez daha altını çizmek isterim ki; dünya eski dünya değil. Her gün birbirine daha da yakınlaşan, ilişkileri, bağları kuvvetlenen bir dünya var. Bugün, Ülkeler arası bağlantısallık kavramı en önemli hususlardan biri haline gelmiştir. Buna göre; bizde Dünyayı; Türkiye’ye bağlama gibi iddialı hedefimize emin adımlarda ilerliyoruz. Ayrıca; yakınlaşan ve bağlantıları kuvvetlenen ‘küresel bir köye’ dönüşmüş dünyamızın ticaretinin ve ekonomisinin can damarı da Lojistik sektörüdür. Uluslararası pazarlarda rekabetin artması, müşteri memnuniyetinin öneminin anlaşılmasıyla birlikte ülkemizde de hızla dönüşen ve büyüyen lojistik sektörü bu dinamizmine yakışır bir ilgiyi hak ediyor. Artık, rekabette öne çıkanlar; ürünlerini daha hızlı, güvenli ve ekonomik bir şekilde pazarlara ulaştıran firmalar ve ülkelerdir. Bunun farkında olarak, 2003’ten bu yana yaptığımız ulaştırma ve haberleşme yatırımlarımız sayesinde ülkemiz, pandemi ve krizlere rağmen, üretim ve ihracatta rakiplerine fark atmayı başardı. Devlet aklıyla ürettiğimiz doğru projeler ile Dünya Bankası’nın ‘Lojistik Performans Endeksinde (LPI) 2023 yılında ilk 25; 2053’e kadar da ilk 10 ülke arasında yer alma hedefiyle daha çok çalışacağız. Ulaşım ve iletişimde, bugünleri imar ederken, yarınları da planlıyoruz. Bugün, dünya nüfusunun %50’si kentsel alanlarda yaşıyor. 2050 yılında bu oranın %70’e varacak. Bunun sonucu olarak, dünya ekonomisinin %90’ndan fazlası da kentsel alanlarda üretilecek. 2020-2050 yılları arasında ulaşıma yönelik talebin; yolcu sayısı-kilometre cinsinden 2 katına çıkacağı öngörülüyor. Ayrıca, 2020 yılında 12 Milyar Ton olan dünya ticaret hacminin; 2030 yılında 25 milyar Tona, 2050 yılında 95 milyar Tona ve 2100 yılında ise 150 milyar tona çıkacağı tahmin ediliyor. Biz de tüm çalışma ve hedeflerimizi bu öngörüler ışığında yeniledik. Ulaşım ve haberleşme alanlarında yürüttüğümüz yeni süreç; bütünsel kalkınma odaklı, etkin ve dünyayı ülkemize entegre etmeyi hedefleyen iddialı bir süreçtir. Biz de ulaştırma ve lojistikte, bu iddiamıza yakışır biçimde; küresel ölçekte öncü, bölgesinde lider bir ülke olmak için yoğun bir şekilde çalışıyoruz. Birileri her zamanki gibi sadece konuşmayı sürdürürken, biz hizmet üretmeye, milletimizle kol kola geleceğin Türkiye’sini inşa etmeye devam ediyoruz. Daha nice hizmetler ve çağın ruhuna uygun altyapı çalışmaları ile ülkemizi, dünyanın gelişmiş ülkeleri arasında layık olduğu konuma getireceğiz. Son 20 yılda yaptıklarımız, hedefimize her geçen gün yaklaştığımızın, bundan sonra da yapacaklarımızın en büyük kanıtıdır!
2053 Yılına Kadar 198 Milyar Dolarlık Yatırım Daha Planlıyoruz
Var olan potansiyeli milletimizin faydası için sonuna kadar ve en iyi şekilde değerlendireceklerini belirten Sayın Bakan; Doğu-Batı uluslararası tarihi İpek Yolu’nun Orta Koridoru’nda yer alan Türkiye, Çin’den Londra’ya uzanan bir hattın merkezinde. 2002 yılından bu yana, ülkemizin ulaştırma ve altyapısına gerçekleştirdiğimiz 183 milyar dolarlık yatırım ile bu konumumuzun fırsatlarını ortaya çıkardık. 2053 yılına kadar 198 milyar dolarlık yatırım daha planlıyoruz. 2053 vizyonumuz doğrultusunda ülkemizin Asya ile Avrupa arasında bugün 700 milyar doları aşan ticaretten alacağımız payı artıracağız. Uluslararası ulaşım koridorları ele alındığında; Orta Koridor hattı, mesafe ve süre açısından diğer ulaşım koridorlarına göre çok güçlü bir alternatiftir. Çin’den Avrupa’ya doğru yola çıkan bir yük; Orta Koridoru ve Türkiye’yi tercih etmesi hâlinde; 7 bin kilometrelik mesafeyi 12 günde kat edebiliyor. Aynı yük, Rusya Kuzey Ticaret Yolu’nu tercih ederse; 10 bin kilometrelik yolu en az 20 günde geçebiliyor. Güney Koridor’da seyahat ettiğinde ise gemi ile Süveyş Kanalı üzerinden 20 bin kilometrelik yolu ancak 45-60 günde aşabiliyor. Ayrıca güney koridordaki Süveyş Kanalı’nı tıkayan Ever Given Gemi vakası uzun süre hafızalardan çıkmayacaktır. Kuzey koridorda malum savaş ve yol güvenliği riski devam ediyor. Her hâl ve şartta, hiçbir koridorun, merkezi konumunda olduğumuz Orta Koridor ile rekabet edemediği ortada! Bizim de niyetimiz belli: Bu potansiyeli milletimizin faydası için sonuna kadar ve en iyi şekilde değerlendireceğiz. Nasıl ki içeride ülkemizin menfaatine olan her adımı ivedilikle attık ve atıyorsak, bunu dışarıda da yapmaktan çekinmiyoruz. Uluslararası taşımacılık yapan şoförlerimizin karşılaştığı sorunları biliyoruz. Özellikle Azerbaycan – Kazakistan hattında oluşan sıkıntıları gidermek için önemli bir aşama kat ettik. Bakü’de düzenlenen, Türkiye-Azerbaycan-Kazakistan Dışişleri ve Ulaştırma Bakanları zirvesinde Türkiye’nin önerisi ile, Ortak Çalışma Grubu oluşturduk. Asya-Avrupa ile birlikte Karadeniz Havzası’nda üretilen artı değerin Akdeniz ve dünyaya ulaşmasında köprü ülke konumundayız. Bu konumumuz gereği, lojistikte bölgesel bir üs olacağız.
Türkiye’yi Bölgesinin Lojistik Üssü Olması İçin Toplam 13,6 Milyon Ton Kapasiteli 13 Ayrı Lojistik Merkezini İşletmeye Açtık
Lojistik merkez sayısını 26’ya çıkaracaklarını belirten Sayın Bakan; Türkiye’nin 2053 yılındaki 1 trilyon dolar ihracat hedefini yakalayabilmesi için lojistik altyapısının tamamlanması ve küresel ticarette kendi bölgesinde lojistik üs olması gerekiyor. Bizler, ticaretin can damarı olan kara, hava, demir ve denizyollarını yaparken, tüm ulaşım modlarında multi-model bir sistem kuruyoruz. Türkiye’yi bölgesinin lojistik üssü olması için toplam 13,6 milyon ton kapasiteli 13 ayrı lojistik merkezini işletmeye açtık. Bu merkezlere ek olarak; Sivas-İzmir (Kemalpaşa) ve Rize (İyidere) lojistik merkezlerimizin yapımı hızla devam ediyor. Kayseri (Boğazköprü), Tekirdağ (Çerkezköy) lojistik merkezlerimiz ihale aşamasında. Bilecik (Bozhöyük) Lojistik merkezinin II. Etap çalışmaları tamamlandı. Mardin, Şırnak (Habur), İstanbul (Avrupa Yakası), İzmir (Çandarlı), Zonguldak (Filyos) lojistik merkezlerimiz de etüt proje ve planlamaları devam ediyor. Bu çalışmalarımız sonucunda; lojistik merkez sayımızı 26’ya çıkaracağız. Bunun yanı sıra; ortak akılla gerçekleştireceğimiz çalıştayların sonuçları doğrultusunda ilave yeni planlamalarımızı sürdüreceğiz. Bizler günübirlik çekişme ve günü kurtaran işler yerine, 2035 ve 2053’lerin planlarını yaptık. Bu yönde adımları atmaya başladık bile. 2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planımızda; Mevcut lojistik merkezlerinin rehabilitesini ve uluslararası standartlara kavuşturulmasını, Yeni lojistik merkezlerin kurulması yönünde kamu-özel iş birliğinin geliştirilmesini, Özel sektörün katılımının arttırıldığı, ekonomik ve sürdürülebilir bir demiryolu taşımacılığının mevzuatının tamamlanarak hayata geçirilmesini, Uluslararası öncelikli koridorlarda çok modlu taşımacılığı gerçekleştirecek altyapıların hızlandırılmasını, Gümrük kontrol süreçlerinin hızlandırılması ve etkinliğinin artırılmasını, Türkiye lojistik sektörünün yetkin işgücü ile desteklenmesini, Sektörde, Ar-Ge ve dijitalleşmeye ağırlık verilmesini, Kamu birimleri ile farklı yetki ve izin mercileri arasında otomatik bilgi ve belge paylaşım sisteminin kurulmasını, amaçlıyoruz.
Pandemide Dünyanın Önde Gelen Ülkelerin Ekonomileri Küçülürken, Türkiye Büyümede Dünyanın Sayılı Ülkeleri Arasında Yer Aldı
Pandemi sürecinde, ülkemizdeki yatırımlara hiç ara vermediklerini belirten Sayın Bakan; Pandemi döneminde dünya genelinde olduğu gibi ülkemizde de lojistik sektörü önemli bir sınav verdi. 2020-2021 yıllarında navlun fiyatlarının yüksekliği, hammadde tedarik sorunu ile birlikte konteyner, hijyen ve koruma tedbirleri ile karşı karşıya kaldık. Bu sıkıntılı süreçte, ülkemizdeki yatırımlarımıza hiç ara vermedik. Krize rağmen aldığımız tedbirlerle üretim, istihdam ve yatırıma devam ettik. Pandemide dünyanın önde gelen ülkelerin ekonomileri küçülürken, Türkiye büyümede dünyanın sayılı ülkeleri arasında yer aldı. Bildiğiniz gibi bu süreçte ülkemiz, tüm dünya ülkeleri gibi lojistik sektöründe önemli bir sınav verdi. Ne mutlu bize ki; bu sınavdan alnımızın akıyla geçtik. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak, bu sancılı dönemde proaktif bir yaklaşım ve stratejik öngörü ile tedbirlerimizi vaktinde aldık. Pandemi sonrasında bu gayretlerimizin meyvelerini de alıyoruz. Ülkemizin haberleşme, deniz, demir, hava ve karayollarımızdaki yatırımlar ve bunların lojistiğe olumlu etkilerine ilişkin birkaç rakamı paylaşmak istiyorum. Dünya genelinde taşınan yüklerin hacim olarak yüzde 85’i, değer olarak da yüzde 70’i denizyolları ile yapılıyor. 2002 yılında 149 olan liman sayımızı 217’ye çıkardık. Bu süreçte tersane sayımızı da 37’den 84’e ulaştırdık. 2020 yılında dünya genelinde toplam yük elleçlemesi dünyada yüzde 3,8 oranında daraldı. Buna rağmen ülkemiz yüzde 2,6 artış kaydetti. 2021 yılı istatistiklerine göre dünya ile kıyaslamalarda ülkemizin çok iyi bir konumda olduğunu görebiliyoruz. Elleçlenen konteyner miktarı bir önceki yıla göre dünyada yüzde 6 artarken, biz yüzde 8,3 oranında artış gösterdik. Elleçlenen yük miktarında ise, bir öncesi yıla göre dünya yüzde 3,5’ artarken ülkemiz yüzde 6’lara ulaştı. Bu yılın ilk 5 ayında, üstelik Rusya-Ukrayna çatışmasına rağmen, geçen yılın aynı dönemine göre yük elleçlemesinde yüzde 7,2’lik artış gösterdik. 2053 yılına kadar limanlarımızdaki toplam yük elleçleme miktarını da 2 katına çıkaracağız. Bölgenin üretim – çekim matrisleri ışığında oluşturduğumuz ulaşım modelimizde bölgenin yük hareketinin de aynı oranda artacağını söylememiz mümkün.
Demiryollarının, Bu Topraklardaki Ekonomi ve Sosyal Yaşamının Yanında Tarihi Ve Stratejik Önemi Var
Son yirmi yılda demiryollarına 36.8 milyar Dolarlık yatırım yaptıklarını belirten Sayın Bakan; Lojistikte demiryollarımızın önemi her geçen gün artıyor. Demiryollarının, bu topraklardaki ekonomi ve sosyal yaşamının yanında tarihi ve stratejik önemi var. Asya ile Avrupa arasında, Çin’den Avrupa’ya giden demir ipek yolunun orta koridorunda olmamız nedeniyle, uluslararası yük ve yolcu taşımacılığında yükselen değer olan demiryollarının yeniden canlanması için hükûmetlerimiz döneminde ‘seferberlik’ ilan ettik. Son yirmi yılda demiryollarına 36.8 milyar dolarlık yatırım yaptık. 1.432 kilometrelik Hızlı Tren hattı inşa ettik. Konvansiyonel hat uzunluğumuzu yüzde 6 artırarak, 11 bin 590 kilometreye yükselttik. Toplam demiryolu ağımızı, 13 bin 22 kilometreye çıkardık. 2020 yılında 34,5 milyon ton olan demiryolu ile yük taşımamızı yüzde 10 artarak 2021 yılı sonu itibariyle 38 milyon tona ulaştı. Serbestleşmeyle birlikte 2021 yılında demiryolu yük taşımacılığında özel sektörün payını yüzde 13’lere ulaştırdık. Özellikle uluslararası taşımalarımız 2020 yılına göre 2021 yılında yüzde 24 oranında arttı. Karayollarımızın da lojistik sektörümüze ciddi katkıları var. Ülke genelindeki karayolu yatırımlarımızla; Bölünmüş yol uzunluğumuzu 4,5 kat artırıp, 28 bin 664 kilometreye ulaştırdık. Otoyol uzunluğumuzu 2 katına çıkararak, 3 bin 633 kilometreye yükselttik. Tünellerimizi de 13 kat artırarak 650 kilometrenin üzerine çıkardık. Aynı şekilde, köprü ve viyadük uzunluğunu 2,5 kat artırdık. Ülke genelindeki geçit vermeyen dağları tünellerle, derin vadileri de köprü ve viyadüklerle aşıyoruz. Kuzey Marmara Otoyolu, Marmara Bölgesi’nin kuzeyinden İstanbul, Kocaeli, Sakarya gibi yoğun sanayi, endüstri ve sosyo-kültürel faaliyetlerin yürütüldüğü Marmara’ya altın kolye olmuştur. Toplam uzunluğu 443 kilometre olan Kuzey Marmara Otoyolu aynı zamanda, İstanbul-Edirne Otoyolu, İstanbul-Ankara Otoyolu, Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu ve D-100 karayolu gibi mevcut otoyol ve devlet yolu ağı ile bağlantısı var. Kuzey Marmara Otoyolu ile ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile uluslararası transit taşımalar, kent içine girmeyerek, daha hızlı yapılabiliyor. Yine ayrıca, Kuzey Marmara Otoyolumuz, önemli merkezlerden olan; Mermerciler Organize Sanayi Bölgesine, Makine İhtisas Organize Bölgesine, İMES Organize Sanayi Bölgesine, Gebze Kimya İhtisas Organize Sanayi Bölgesine, Asım Kibar Organize Sanayi Bölgesine ve Dilovası Organize Sanayi Bölgesine bağlanıyor. ‘Halkın yolu’ yaptığımız havayollarımızdaki yolcu sayılarının yanı sıra, kargo kapasitemizi kat be kat artırdık. 2003 yılında 964 bin ton olan yük trafiğimiz; 2019’da yüzde 324 artışla 4,1 milyon tona yaklaştı. Pandemiye rağmen 2020 yılında toplam yük trafiği 2,5 milyon ton oldu. 2021 yılında yük trafiği yükselme göstererek 3,4 milyon tona yaklaştı. 2022 yılı Mayıs sonunda, havayolu yük trafiği geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 27 artış gösterdi. Ekonomik büyümesi, güçlü ulaşım ağı, lojistik gücüyle bölgesinin en önemli oyuncularından olan ülkemiz, yeni yatırımların ve iş birliklerinin de merkezi olmaya devam edecek.
İstihdama Katkımız 2053 Yılında 28 Milyon Kişiyi Bulacak
Yollarımızın tıpkı akarsular gibi, geçtikleri ve gittikleri yerlere canlılık kattığını belirten Sayın Bakan;
Sadece Karayollarımızın işletme performansını artıran kesintisiz trafik akışı sayesinde, seyahat süresinde yıllık 7,3 milyar saat tasarrufu elde ettik. Yol güvenliği ve seyahat süresindeki kısalmalar sayesinde; zamandan 76 milyar 458 milyon lira, akaryakıttan 6 milyar lira, bakım onarımdan 3 milyar TL ve çevre etkilerinden 123 milyon TL çevre tasarrufu olmak üzere, yıllık toplam 85 milyar 581 milyon TL tasarruf sağladık. Bütün bunlara ek olarak da emisyon salınımını 5 milyon ton azalttık. Ayrıca yatırımlarımız sayesinde yol güvenliği arttı ölümlü trafik kazalarını büyük oranda önledik. Bu şekilde, yılda ortalama 9 bin 455 vatandaşımız hayatta kaldı. 2003-2021 döneminde yapılan toplamda 183 Milyar dolarlık yatırım sayesinde; Milli Gelire 548 milyar dolar, Üretime 1 trilyon 138 milyar dolar ve İstihdama yılda ortalama 994 bin kişilik katkı sağladık. Bununla birlikte yapılan yatırımlar sayesinde; zaman ve yakıt tasarrufundan ve çevresel faydalardan, Yıllık Ortalama; Karayolunda 22,5 Milyar Dolar, Demiryolunda 1,5 Milyar Dolar, Denizyolunda 2 Milyar Dolar, Havayolunda 200 Milyon Dolar, Haberleşme 2 Milyar Dolar, Toplam Yıllık 28 Milyar Dolar Tasarruf sağladık. 2053 yılına kadar; özellikle şunu belirtmeliyim ki, Demiryolu ağımızı, 13 bin 22 kilometreden, 28 bin 590 kilometreye çıkaracağız, Gelişmiş Demiryolu ağımız ve Karayolu ağımız Limanlarımızı besleyen niteliğe sahip olacak. Hızlı tren bağlantısına sahip şehir sayımızı 8’den 52’ye yükselteceğiz. Demiryolunun taşımacılıktaki oranının 2029 yılında yüzde 11’in üzerine yükselmesini, 2053’te ise yüzde 22 olarak gerçekleşmesini öngörüyoruz. Böylece demiryolunun yük taşımacılığındaki payı 2019’dan 2053’e kadar 7 kat artacak. Yine Yurt Dışı Yük taşımacılığında da demiryolunun payını 10 kat artırmayı hedefliyoruz. 2053 Vizyonumuzun büyüklüğünü, yatırımlarımızın ve gelecek tasarımımızın kapsayıcılığını rakamla ifade etmek gerekirse; 5’er yıllık planlamalarımız sonunda 2053 yılına geldiğimizde; demiryolu, karayolu, denizyolu, havayolu ve haberleşme için 198 milyar dolar yatırım yapacağız. 2053 yılına kadar milli gelire katkımız 1 trilyon doları bularak, yatırım bedelinin 5 katından fazlasını kazandıracak. Üretime katkımız ise yaklaşık 2 trilyon dolar ile yatırım bedelinin yaklaşık 10 katını kazandıracak. İstihdama katkımız ise 2053 yılında 28 milyon kişiyi bulacak. Sizlerin de biraz önce tanık olduğu gibi devlet aklı, ileri görüşlülüğü ve planlı bir yaklaşımla Türkiye’yi yarınlara eksiksiz olarak hazırlıyoruz. Yollarımız, tıpkı akarsular gibi, geçtikleri ve gittikleri yerlere canlılık katıyor. Geliştirdiğimiz her bir ulaşım modu, yapıldığı yerin, yatırımına, istihdamına, üretim ve ihracatına can suyu oluyor. Lojistik sektörüne katalizör olan ulaşım sistemlerimizi rehabilite etmenin yanında işletmesinde daha çevreci bir anlayışı benimsemek üzere gayret ediyoruz. Türkiye Ulaştırma ve Lojistik Master Planındaki hedef ve çalışma takvimlerine, kamu-özel sektör ve sektörün STK’ları ile birlikte çalışmalarımızı hızlandıracağız. Ulaştırma 2053 Hedeflerimiz Çerçevesinde bir ‘Sanayi Başkenti’ Olan Kocaeli’nde; Kocaeli Bölgesinde sürekli büyüyen sanayi yatırımlarının ihtiyacına paralel olarak İzmit Körfezi’nde yer alan limanların da gelişen ve büyüyen sanayinin yarattığı yük artışına paralel şekilde planlanması ve bu planlara göre de geliştirilmesini sağlayacağız. Bu doğrultuda, bölgenin ticari ve sanayi büyümesinin gelecekte yaratacağı ithalat, ihracat ve transit yük artışına paralel olarak İzmit Körfezinde yer alan limanlarında bu gelişmelere uygun şekilde ve zamanında kapasite artışları, Özellikle Konteyner gemilerinin boyutlarında yaşanan büyümeye cevap verecek altyapıyı sağlayacağız ve bunu destekleyen geri saha oluşturan Lojistik merkez planlamalarımızı yapacağız. Körfezin, Kentin ve bölgenin ihtiyaçlarını ulaştırma ve Lojistik Master Planı çerçevesinde, sürdürülebilir, çevreci, dijitalleşme odağında ele alacağız. Şimdiden Çalıştayımıza bilimsel katkı sağlayan ve reel sektör tecrübelerini aktaran herkese yürekten teşekkürlerimi iletiyorum. Ulaştırma 2053 Körfez Lojistik Çalıştayı’nın sektöre ve bölgeye önemli katkılar sağlayacağına yürekten inanıyorum. Sağ olun, var olun; sağlıcakla kalın.” diyen Sayın Bakan Çalıştaya katılan herkese teşekkür etti.
Konuşmaların ardından Büyükşehir Belediye Başkanı Doç. Dr. Tahir Büyükakın, Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Sayın Adil Karaismailoğlu’na teşriflerinden ve katkılarından dolayı teşekkür ederek hediye takdiminde bulundu.